Ecomarcajul este un simbol pe care producătorul are dreptul să-l pună pe produsul său după ce acesta a trecut de certificarea ecologică voluntară. Fiecare etichetă ecologică are propriile sale standarde, conform cărora experții în ecologie verifică produsul. Criteriile pot fi variate: ce materii prime au fost folosite pentru fabricarea produsului, dacă compoziția acestuia este sigură pentru natură și om, cât de ecologică este însăși producția, dacă ambalajul este reciclat și etc. O astfel de expertiză oferă producătorului dreptul de a numi produsul său ecologic, iar consumatorului — încrederea că achiziționează cu adevărat un produs ecologic. Pentru a crește conștientizarea ecologică în societate, EcoPulse vă explică ce este un produs verde cu adevărat, cum arată un ecomarcaj și ce criterii trebuie să îndeplinească un produs sau un serviciu pentru pentru a fi considerat verde.
Ce este o etichetă ecologică?
Potrivit ghidului privind sistemul de etichetare ecologică în Republica Moldova, etichetele ecologice sunt un set de instrumente de reglementare, management și verificare de mediu, care servesc ca elemente de informare verificabilă și exactă cu privire la aspectele de mediu ale produselor și serviciilor. Acestea au ca obiectiv promovarea și satisfacerea cererii acelor consumatori care doresc să achiziționeze produse și servicii care au un impact mai redus asupra mediului.
Ce tipuri de etichete ecologice există?
În lume există peste 500 de ecomarcaje. Cele mai de încredere evaluează produsul pe tot parcursul ciclului său de viață. ONU recunoaște astfel de etichete ecologice drept principalul instrument de producție și consum responsabil. Standardele ciclului de viață al etichetei ecologice includ cerințe pentru materiile prime, producție, transport, utilizarea produselor și eliminarea ambalajelor. Etichetele ecologice pentru ciclul de viață sunt organizate în cadrul Asociației Globale a Etichetelor Ecologice (GEN).

O altă categorie de ecosemnuri — marcajele organice — înseamnă că produsul nu conține aditivi sintetici: plantele sunt cultivate doar cu mijloace naturale, iar animalele sunt hrănite cu furaje organice și se respectă regulile de tratare umană a animalelor. Cu toate acestea, certificarea organică nu ia în considerare ecologicitatea proceselor de producție.

Multe etichete ecologice evaluează avantaje ecologice specifice ale produselor. De exemplu, Energy Star impune cerințe privind eficiența energetică și se aplică pentru electronice și construcții. Dispozitivele cu acest marcaj consumă, în medie, cu 20-30% mai puțină energie electrică decât omologii lor. MSC garantează că pescuitul nu a afectat populațiile de pești și ecosistemele marine, iar OEKO-TEX asigură că în toate etapele de prelucrare a textilelor nu au fost utilizate substanțe toxice.

Cum se verifică marcajele?
Pentru verificarea ecosemnurilor, Uniunea Ecologică a dezvoltat o aplicație mobilă gratuită, Ecolabel Guide, care ajută la identificarea marcajelor ecologice și a semnificației acestora: utilizatorul trebuie doar să scaneze simbolurile de pe produse. Aplicația furnizează informații doar despre acele ecosemnuri care sunt autentice. Cele care nu se regăsesc în baza de date sunt memorate de aplicație și studiate de experți.

Din păcate, experții se confruntă adesea cu afirmații de marketing care nu au legătură cu grija pentru natură — greenwashing. De exemplu, unele companii creează un design „verde” pentru ambalaje, continuând în același timp să fie risipitoare cu resursele, să polueze aerul și corpurile de apă și să nu recicleze deșeurile de producție.
Unde să cauți etichete ecologice?
Produse ecologice există în diverse categorii: de la alimente până la materiale de construcție și finisaje, precum și îngrășăminte. Cel mai frecvent, produsele cu ecomarcaj sunt cel mai bine reprezentate în segmentul produselor chimice de uz casnic. De exemplu, marcajul „Frunza vieții” este deținut de brandurile BioMio, Green Love, Fairy Pure & Clean, Cif, Synergetic, Crispi, Gardenica. De asemenea, standardele ecologice pe parcursul ciclului de viață sunt respectate de vopsele düfa, DALI, DULUX și LUXENS. În Republica Moldova mai poți găsi produse etichetate cu ,,Blue Angel” și Nordic Swan (n.r – Lebăda Nordică).
Cum să alegi un produs ecologic: reguli de bază
,,Principiul semaforului”, utilizat în aplicația Ecolabel Guide, te va ajuta să alegi un produs ecologic autentic și să eviți capcanele greenwashing-ului:
- Semnalul verde – Ecomarcajul. Poți alege cu încredere produsele cu astfel de semne. Experții independenți au verificat produsul pentru conformitatea cu standardele ecologice. Exemple de astfel de simboluri: „Frunza vieții”, GOST Organic, BLAUER ENGEL.
- Semnalul galben – Autodeclarație. Poți avea încredere în acest semn, dar fii atent. Adesea, producătorul formulează singur avantajele ecologice ale produsului (de exemplu, aplică eticheta ,,fără fosfați”). În acest caz, este mai bine să ceri magazinele sau producătorului dovezi ale caracterului ecologic. Ideal ar fi ca afirmațiile „verzi” să fie confirmate de o terță parte independentă.
- Semnalul roșu – Greenwashing. Acestea sunt afirmații necinstite despre caracterul ecologic care pot induce în eroare cumpărătorii. Exemple de astfel de afirmații: 100% verde sau eco-friendly.
EcoPulse te îndeamnă să faci cumpărături astfel încât să determini marile corporații să-și schimbe strategiile și să se preocupe mai mult de mediu și sănătatea noastră. Cu cât cererea pentru produsele ecologice este mai mare, cu atât mai bună este oferta.