Barcelona folosește frânarea regenerativă a metroului pentru a alimenta trenurile, stațiile și încărcătoarele de vehicule electrice din cartiere, scrie Grist.
Majoritatea pasagerilor care ies din stația din Bellvitge, un cartier muncitoresc de la periferia Barcelonei, nu au idee cât de inovator este sistemul de metrou al orașului. Folosind o tehnologie similară cu frânarea regenerativă întâlnită la vehiculele hibride și electrice, trenurile în care au călătorit au generat o parte din energia care alimentează încărcătoarele de vehicule electrice din parcarea din apropiere, luminile care iluminează stația și scările rulante care îi duc la peroane.
De fiecare dată când un tren ajunge la o oprire, energia generată de toată acea fricțiune este transformată în electricitate, care este apoi trecută prin invertoare și distribuită în întregul sistem de metrou. O treime din aceasta alimentează trenurile, iar restul furnizează energie pentru facilitățile stațiilor și pentru o rețea în creștere de încărcătoare pentru vehicule electrice.
Stația de încărcare ultra-rapidă de lângă stația Bellvitge este una dintre cele patru electrolineras — termenul spaniol pentru „stații electrice” — care au fost instalate în luna iulie 2024. Principalul operator de transport al orașului, Transports Metropolitans de Barcelona, sau TMB, plănuiește să adauge încă trei astfel de stații, pe măsură ce proiectul, numit MetroCHARGE, se extinde.
„Încercăm să valorificăm energia deja existentă în sistemul de metrou și să folosim această energie suplimentară pentru a alimenta încărcătoarele de vehicule electrice de pe stradă,” a declarat Marc Iglesias, șeful departamentului de mobilitate durabilă din cadrul Àrea Metropolitana de Barcelona, o agenție regională care colaborează cu TMB pentru acest proiect.
În fiecare an, locuitorii și turiștii efectuează 440 de milioane de călătorii cu sistemul de metrou din Barcelona, care include 165 de stații legate prin 125 de kilometri de șine. Agenția de transport a instalat până acum trei invertoare, iar alte 13 sunt în curs de implementare. Odată ce toate vor fi instalate până la sfârșitul lunii septembrie, se estimează că frânarea regenerativă va furniza 41% din energia necesară pentru alimentarea trenurilor, o sursă de energie regenerabilă care, conform estimărilor, va economisi aproximativ 3,9 tone metrice de emisii de CO2 anual.
Deși multe orașe, inclusiv Viena, Philadelphia și São Paulo, folosesc frânarea regenerativă într-o anumită măsură, Barcelona este printre puținele care o utilizează atât de extins și prima care o valorifică pentru infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice. Utilizarea energiei care altfel s-ar pierde sub formă de căldură atunci când un tren încetinește poate reduce semnificativ consumul de energie al unui sistem de transport public. (Alte eforturi, cum ar fi optimizarea setărilor pentru trenurile semi-autonome din Barcelona și utilizarea inteligenței artificiale pentru a optimiza ventilația din fiecare vagon, au redus suplimentar nevoile de energie cu marje de două cifre.)
Odată cu adoptarea MetroCHARGE, 33% din energia folosită de trenuri provine din frânarea regenerativă, suficientă pentru a alimenta 25 de stații de metrou, a spus Jordi Picas, care conduce proiectul și este director al sistemelor de metrou la TMB. În sistemele de metrou care nu utilizează frânarea regenerativă, „există atât de multă energie care nu este folosită și nu numai că se pierde, dar generează și căldură care se răspândește în tuneluri și crește temperatura,” a spus el. De la implementarea frânării regenerative, temperatura în sistemul de metrou din Barcelona a scăzut cu 1,8 grade Fahrenheit.
Anul trecut, electrificarea transportului a depășit energia regenerabilă ca cea mai mare categorie de investiții în tranziția energetică la nivel mondial, primind aproximativ 634 de miliarde de dolari la nivel global. Deși implementarea proiectului MetroCHARGE a costat aproximativ 8,6 milioane de dolari (7,8 milioane de euro), TMB se așteaptă să recupereze acești bani în patru până la cinci ani prin economiile de energie și veniturile generate de stațiile de încărcare, unde șoferii plătesc aproximativ 33 de cenți pe kilowatt-oră pentru energia care ajunge în mașinile lor.
Sistemele de metrou din întreaga lume au deja infrastructura electrică necesară pentru a adopta această abordare, dar nu toate folosesc trenuri echipate cu tehnologie de frânare regenerativă — iar adaptarea acestora este costisitoare, a spus Picas. Toate trenurile din Barcelona au fost dotate cu această tehnologie încă din anii 1980. Având în vedere că un singur tren costă aproximativ 6,6 milioane de dolari și are o durată de viață medie de 35 până la 45 de ani, este esențial ca operatorii de transport să le includă în planificările pe termen mediu și lung, a adăugat el.
Există și alte provocări dincolo de costuri, cum ar fi găsirea locațiilor optime pentru invertoare și stațiile de încărcare într-o zonă metropolitană dens populată. „Cea mai mare provocare a fost să ajungem la un acord cu diversele primării pentru a obține acces la spațiul public necesar pentru a instala stațiile de încărcare,” a spus Picas.
Alte orașe și-au exprimat interesul de a replica proiectul MetroCHARGE, iar TMB s-a întâlnit recent cu o delegație din New Delhi. De asemenea, a împărtășit informații cu oficiali din Viena și cu un consorțiu internațional format din 45 de sisteme de transport public numit The Community of Metros Benchmarking Group.